الصفحات

السبت، 8 يوليو 2017

#الشاعر_الشاب_محمود ابراهيم عماشه♡ .* تالته ختام الثانويه *

زهقت يا ابا خلاص وفاض بيا 
                 من كلامهم على تالته ختام الثانويه
                 قولولي احجز فين دروسي الخصوصيه
                ا/علاء ولا ا/ رافت ا/علي وآه يا عنيا 
                   من شبراويش لاجا وحااجه غبيه 
                  نصوص وادب في العربي وفله عليا 
                كلمات كتير يا حجه وشبه الملوخيه 
                 على الدروس كعب داير وااه يا رجليا 
             ابكي على عقولنا اللي ضاعت يا سامعين 
               من هم الثانويه ومن المناهج حاافظين 
                كيميا مادة العناصر وهاتلي خارصين 
               نزاكر نزاكر واحنا يا غالي مش فاهمين 
                اوزن المعادله وبين الرموز متلخبطين 
            بيحفظونا عناصر ومحفظناش غير الاكسجين          
              منهج طويل عريض وماله راس من رجلين   
             يكفيك يا حبيبي شر حفظ الطرق القوانين
            احسب على آلتك واكسر كل مسئله زرارين 
               من احياء لجلوجيا ادينا متنيلين قاعدين 
             في البيت : راقد وقاعد ومفيش اي سبب 
                   زاكر يا ابني بدل الضرب للركب 
             الاوضه كلها كتب وانسى اللهو واللعب 
              اتدبست خلاص يا ابني ولا مفر للهرب 
               زاكر يااااض كويس احسن ما تضرب

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق